"Det er næsten ikke til at få hænderne ned"

Navn: Bruno Kjeldgaard

Beskæftigelse: Pensionist og plejefar

Høreapparat: Oticon Opn S™

71-årige Bruno Kjeldgaard blev opmærksom på sit høretab for 10 år siden. I begyndelsen var høretabet ikke behandlingskrævende, men som tiden gik, udviklede høretabet sig, og Bruno fik brug for høreapparater.

Det er næsten ikke til at få hænderne ned.” Sådan beskriver Bruno Kjeldgaard den forandring som høreapparaterne Oticon Opn S™ har haft på hans liv. Høreapparaterne har han købt hos Audika Hørecenter.

En verden til forskel

De gamle høreapparater var fine nok, men i takt med, at min hørelse blev dårligere, slog høreapparaterne ikke længere til. Jeg forsvandt mere og mere og følte mig socialt koblet af. Det påvirkede mig meget, fordi jeg ikke længere havde lyst til at deltage i sociale aktiviteter og familiearrangementer.”

Bruno Kjeldgaard havde næsten opgivet at kommet til at høre godt igen. Heldigvis havde Bruno mod på at prøve at par nye høreapparater hos Audika – nemlig Oticon Opn S. ”Hvis jeg skulle prøve noget nyt, så skulle det være det sidste nye. Da jeg fik høreapparaterne på, kunne jeg mærke med det samme, at det her var noget helt andet. Det var fantastisk. Det er næsten ikke til at få hænderne ned.”

Høreapparaterne er vigtige i Brunos arbejde med børn og unge

Bruno Kjeldgaard har i mange år arbejdet på børnehjem samt arbejdet med både misbrugere og udsatte børn og unge. I dag er han plejefar i sit hjem i Herning, hvor han sammen med sin kone giver børnene en opvækst med stabile rammer, tryghed og omsorg. 

Brunos høretab har også været en udfordring i arbejdet med børn og unge. ”Børn har brug for at kommunikere med de voksne, der er omkring dem. Udsatte børn har allerede oplevet svigt, og hvis de ikke får respons, så dropper de helt at henvende sig. Man er nødt til at høre dem første gang.”

Brunos råd til andre

Til alle dem, der overvejer at købe høreapparater, har Bruno ét råd: ”Invester i noget der dur! Der er alt for mange, der køber høreapparater, som opgiver dem. Man bliver ensom, hvis man ikke kan høre.” Det kan godt tage lidt tid at vænne sig til at bruge høreapparater, og derfor er det vigtigt, at man føler sig tryg ved sin hørespecialist. ”Jeg skulle have lavet lidt småjusteringer på mine høreapparater og fik tid med det samme. Jeg har kun fået god behandling og rigtig god vejledning gennem hele forløbet hos Audika,” siger Bruno. Bruno fortæller, at de nye Oticon Opn S høreapparater er en stor hjælp hver eneste dag. ”Det har givet mig meget mere energi og overskud i hverdagen. Det var godt, at jeg tog chancen og prøvede nogle helt nye høreapparater.”