.."jeg var helt euforisk, fordi jeg kunne høre, hvad folk sagde.."

Navn: Eva Stanell

Beskæftigelse: Service og Udannelseschef i internationalt IT-firma

Høreapparat: Oticon Opn S™

Under en influenza fik Eva et svært høretab på sit venstre øre, da hun var blot 6 år gammel. Hun havde høj feber, hvor væsken i hendes ene øre fordampede. Når væsken i et øre fordamper, har fimrehårene ikke noget at svømme i, og det betyder, at de ikke kan sende lydvibrationer videre til hjernen. På Evas højre øre, hører hun dog helt normalt. Hun har derfor kun høreapparat på venstre øre.

Eva har et job, hvor hun ofte deltager i større møder, er på konferencer og færdes i lydmiljøer, hvor der er mange forskellige lyde på samme tid. Det er særligt i disse situationer, hvor hendes høreudfordringer bliver tydelige: ”Jeg var særligt udfordret, når jeg skulle holde indlæg på konferencer, hvor der var nogle fra forsamlingen, der stillede spørgsmål til mit indlæg. Jeg havde meget vanskeligt ved at høre, hvad der blev sagt, og hvor vedkommende sad i salen. Jeg kunne simpelthen ikke høre, hvor lydene kom fra.”

På trods af Evas brug af høreapparat siden barn, har hendes høreudfordringerne i krævende lydmiljøer plaget hendes arbejdsliv. Dette lige indtil hun fik høreapparat Oticon Opn S: ”Oticon Opn S gør mig mere skarp. Jeg kan høre, hvor lydene kommer fra, og det betyder, at jeg kan rette min opmærksomhed hen mod vedkommende som stiller spørgsmål under møder og konferencer. Det kunne jeg simpelthen ikke tidligere.”

Eva beskriver videre, hvordan oplevelsen af at være i et større møde kan føles som en grød: ”Da jeg tidligere sad i et mødelokale med 20 mennesker, så blev alle lydende forvirrende for mig, og det hele blev til en stor grød. Men med mit nye høreapparat, kan jeg skille lydende ad, og alt bliver mere klart, jeg kan endda opfatte meget hurtigere, hvem der siger noget."

Oticon Opn S har ikke kun haft en væsentlig betydning for hendes arbejdsgang. Det har også haft en stor indvirkning på, hvordan hun indgår i sociale arrangementer med kollegaer og kunder: ”Jeg kunne tidligere godt frygte, når vi skulle ud og spise om aftenen. Der kan ofte være så dårlig akustik, at det hele runger. Og jeg kunne normalt kun høre, hvad personen, der sad til højre for mig sagde. Men nu kan jeg høre, hvad både personen til højre og venstre siger til mig. Summen og dårlig akustik er noget, der ikke fylder det hele. Den aften husker jeg, at jeg var helt euforisk, fordi jeg kunne høre, hvad folk sagde, og jeg kunne deltage i samtalen omkring det, vi havde arbejdet på hele dagen.”

Eva fandt det ofte meget krævende at være i større sociale sammenhænge, fordi hun havde svært ved at skelne støj og tale, men det er heldigvis slut nu: ”Jeg ved ikke, hvad høreapparat præcist kan, men det er noget helt andet. Det giver mig en fantastisk hjælp. Lyden er både højere og tydeligere. Det er som om, at min hjerne kan slappe mere af. I mit job, er det jo lidt vigtigt, at man kan deltage i samtalen, besvare spørgsmål og ikke bare ’ignorere’ folk. Man giver jo på et tidspunkt op, når man ikke kan følge med. Man bliver jo ikke ved med at spørge om en person kan gentage, hvad der lige er blevet sagt. Så det er en fantastisk hjælp for mig med mit nye høreapparat. Det har bestemt bestået sin prøve."

Også på kontoret og i det private kommer det nye høreapparat Eva til gode: ”Før kunne mine kollegaer tale til mig uden, jeg reagerede. De var nødt til at råbe mig op. Men det gør de ikke mere. Før kunne jeg bare høre en masse summen, og det kunne godt gå et stykke tid, før jeg fandt ud af, at der var en, der talte til mig.” Selvom det hovedsageligt har været det arbejdsmæssige, der har været en udfordring hos Eva, så er der særligt en ting i hendes privatliv, som har ændret sig. Hun fortæller i et smil: ”Jeg er ofte passager, og så sidder min mand på min venstre side. Hans stemmeleje er lige i de toner, hvor jeg ikke kan høre, så min mand er også glad, for nu kan vi tale sammen, når vi kører bil.”

Oplevelsen hos Audika

Eva havde kontakt til at andet hørecenter før Audika, men da hun havde været en tur nede i Audikas hørecenter i Silkeborg, var hun ikke i tvivl om, at det var her, hun ville være: ”Der var en glad, venlig og positiv receptionist. Hørespecialisten var meget grundig og seriøs omkring mine høreproblematikker og spurgte ind til mit arbejde, hvor jeg havde flest udfordringer osv. Efter mit besøg bemærker jeg slet ikke, at jeg har høreapparat på. Der er ikke rigtig nogen forskel i den lyd, der kommer ind fra venstre i forhold til højre.”