Det kan være udfordrende at være pårørende til en med nedsat hørelse. Her på siden kan du læse om tegnene på nedsat hørelse, og om hvordan du bedst hjælper, hvis du er pårørende til en person med nedsat hørelse.

Det kan være svært at være pårørende til en person, der har en ubehandlet hørenedsættelse. Måske oplever du at blive irriteret over, at der bliver sagt ”hva’?”, hver gang du siger noget, eller at fjernsynet skal skrues så højt op. 

Der kan nemt opstå irritationer og små konflikter mellem mennesker med en ubehandlet hørenedsættese og mennesker, der ikke har nedsat hørelse. Derfor kan det være frusterende at være pårørende til en person med nedsat hørelse.

Som pårørende kan det være en stor lettelse, når ens kære får høreapparater og dermed begynder at høre bedre igen. Ofte er den person, der har nedsat hørelse, ikke klar over det. Det bedste du kan gøre som pårørende er at undersøge, hvilke muligheder der er for behandling med høreapparater og snakke om det. 

Det kræver ofte vedholdenhed og tålmodighed at overbevise mennesker om, at de har brug for høreapparater, så mist ikke modet, hvis det tager lidt tid. Det er nemlig helt almindeligt.

Tror du, at en af dine nære har nedsat hørelse? Hvis du kan svare ja til et eller flere af nedenstående punkter, kan det være en god idé at tale med ham eller hende om at få lavet en gratis høretest.

  • De har svært ved at høre, hvad du siger.

  • Du bemærker, at de skruer højere op for TV og radio end normalt.

  • De hører ikke, når dørklokken eller telefonen ringer.

  • De klager over, at folk mumler.

  • De kan ikke høre dig i telefonen.

  • Du bliver bedt om at snakke højere end normalt, så de kan høre dig.

  • Du skal gentage dig selv ofte.

  • De misser dele af en samtale.

  • De har svært ved at høre hvilken retning, lyden kom fra.

  • Du bemærker,  at de kigger mere på dine læber under en samtale.

Husk, at de færreste bemærker, at deres hørelse ændrer sig, fordi det sker gradvist. Derfor er det vigtigt at hjælpe hinanden. Nogle mennesker føler det som et nederlag, at deres hørelse er blevet dårligere. I de følgende afsnit kan du læse om, hvordan du taler om det på en god måde, og hvilke reaktioner, du kan forvente. 

 
introbanner-book-a-free-hear-test

Når du tilbringer tid med en person, der har en ubehandlet hørenedsættelse, kan du opleve at bruge meget tid på at gentage, forklare og tydeliggøre ting, fordi de har svært ved at høre, hvad der bliver sagt. Du bliver derfor en stor støtte for, at personen kan følge med i, hvad der sker omkring jer. Det vil i mange tilfælde fungere godt for personen med høretab, hvorimod du ofte vil føle dig udmattet, når dagen er ved at være slut. 

Det kan være et vigtigt første skridt mod behandling, at du bliver opmærksom på, hvor meget du anstrenger dig for at ‘oversætte’ og klargøre, hvad der bliver sagt. Det, at du bliver bevidst om hvor meget støtte, din kære har brug for i lyttesituationer, kan hjælpe dig med at opfordre til handling – på vegne af jer begge. Skriv eventuelt dine oplevelser ned løbende, så du ikke glemmer, hvor meget du hjælper. Det kan både være en øjenåbner for den, du hjælper, og en hjælp for hørespecialisten. Læs mere om, hvordan du forbereder dig til dit første besøg i en høreklinik.

Det kan være svært at tage snakken med en af dine nære, hvis du mistænker, at han eller hun har nedsat hørelse. Det er et følsomt emne, og du ved ikke, hvordan vedkommende reagerer. Herunder kan du læse vores råd til, hvordan du tager snakken på en god måde. 

Vælg et godt sted
Vælg et sted, ham eller hende, du skal tale med, er tryg ved. Gå efter et stille sted, uden forstyrrende lyde. Tal klart, tydeligt og ikke for hurtigt. Dette vil give personen med nedsat hørelse tid til at forstå samtalen og meningen.

Lyt, forstå og vis medfølelse
Start samtalen med at udtrykke din bekymring og vis empati. Giv personen med nedsat hørelse plads til at reagere, og lyt til deres perspektiv. 

Del din observation og fortæl, hvordan det påvirker dig
Del dine oplevelser og tanker om, hvordan det har påvirket dig og resten af familien. Det kan hjælpe at give konkrete eksempler på scenarier og tidspunkter, hvor du har oplevet hørenedsættelsen. Tilbyd din hjælp og fortæl, at du vil være der hvert skridt af vejen for dem.

Fortæl om de næste skridt
Snak om fordelene ved at få gjort noget ved problemet. Måske er din pårørende nervøs for at få sin hørelse testet. Tilbyd at tag med hen på høreklinikken og få din pårørendes hørelse testet.

Giv opmuntrende information om moderne høreapparater

Høreapparater har ændret sig meget, og i dag består de af moderne teknologi, og er så små og diskrete, at de næsten er usynlige, når man har dem på. Desuden kan de meget mere end blot at skrue op for lyden.

Det kan være en god idé at du sætter dig grundigt ind i, hvad moderne høreapparater kan tilbyde. Herefter kan du fortælle din nære om fordelene ved moderne høreapparater, og hvordan du tror, de vil hjælpe ham eller hende.

Alliér dig med venner og familie

I nogle tilfælde er empati og opmuntring ikke nok. Hvis din næres benægtelse af nedsat hørelse bliver stærkere, når du forsøger at påpege det – kan et gennembrud muligvis kræve mere end én person. Hvis du føler dig drænet i forsøget på at hjælpe, kan det være en god idé at bede om støtte fra resten af familien. De kan hjælpe med at udtrykke, hvordan personens hørenedsættelse påvirker hele familien og dagligdagen. Familie og venner kan tage del i at minde personen om hørenedsættelsen, når han eller hun har brug for ‘oversættelse’ eller gentagelse af noget, der er blevet sagt.

Der er mange ting, du kan gøre for at lette kommunikationen med en person med nedsat hørelse. Nedenstående tips kan både bruges, mens du forsøger at motivere en af dine nære til at få en høretest og efterfølgende, når personen har fået høreapparater.

  • Få personens fulde opmærksomhed, inden du begynder at tale, så de er klar til at fokusere på, hvad du siger.

  • Tal tydeligt og i et naturligt tempo – undgå at råbe.

  • Reducer baggrundsstøjen, skru ned for musikken eller TV’et, eller find et mere stille sted at tale sammen.

  • Undgå at afbryde hinanden, hvis I er flere sammen.

  • Prøv at omformulere sætninger i stedet for at gentage dem direkte

    .