Billedet viser alle Audikas medarbejdere.
Blog

Vi er blevet Demensvenner

BidragAudika

22-07-2020 00:00:00

Hvad betyder det, at vi nu er demensvenlige?

Det betyder helt konkret, at alle medarbejdere i vores hørecentre er blevet klædt på med viden om demens. Heriblandt hvilke tegn de skal se efter, og hvordan de skal kommunikere med kunder, der har demens.

”Mange af os har selv oplevet demens hos et nært familiemedlem og ved, hvor meget det påvirker de pårørende. Derfor er det vigtigt for vores medarbejdere, at de får den nødvendige træning og værktøjer til at kunne møde kunden på den bedste og mest respektfulde måde, som de fortjener,” siger Dorte Andersen, Direktør i Audika. 

Mennesker med demens får lettere vej til høreundersøgelser i vores hørecentre. De nye tiltag skal hjælpe vores medarbejderne med at spotte og gøre livet nemt for de mange danskere, der lider af demens.

”Hvis en kunde kommer med et fysisk handicap, er det let for medarbejderen at vise ekstra opmærksomhed, men der kan være svært at spotte, at folk har demens, hvis man ikke ved, hvad man skal være opmærksom op,” siger Dorte Andersen fortsat.

Projektleder i Alzheimerforeningen, Katrine van den Bos, glæder sig over samarbejdet med Audika: "Vi er utrolig glade for, at Audika vælger at udbrede Demensvenner til alle deres hørecentre. Det betyder rigtig meget for mennesker med demens og deres pårørende, at de nu kan blive mødt med mere forståelse for deres sygdom."

Demens er en sygdom i hjernen, der kan komme til udtryk som alverdens svækkede kognitive funktioner. Hukommelsestab er kun ét af de mange symptomer. Det kan også være orienteringsbesvær, humørsvingninger eller problemer med at tænke abstrakt. Men ét er at genkende symptomerne, noget andet er at vide, hvordan man bedst møder en person med demens. ”Noget af det vigtigste, når man møder folk med demens er, at man udviser tålmodighed og er imødekommende i ens kropssprog. Lider man af demens, bliver man hurtigere stresset og kan fare op, hvis man føler sig utryg,” siger Katrine van den Bos.

Vi er derfor meget glade for, at vi er blevet demensvenlige, så vi kan imødekomme alle vores kunder der, hvor de har brug for det. 

Læs mere om os her eller ring til os på 70 400 200, hvis du har nogle spørgsmål.